A patrónusi-kliensi médiarendszer - magyarország 2010-2018
Cikkszám: 9789633380444
Szerző: BAJOMI-LÁZÁR PÉTER
Hűségpontok értéke (csak regisztrált vásárlóknak): 46
2 300 Ft
A választott opciók feláraival növelt ár!
Összefoglaló:
A médiarendszerben végbemenő változások rendszerint a politikai rendszerben végbemenő változásokat követik és tükrözik. Így történt ez Magyarországon is, ahol a 2010-es országgyűlési választások során kétharmados mandátumtöbbséget szerző FideszKDNP pártszövetség hatalomra kerülése után azonnal nekilátott a médialátkép gyökeres újrarajzolásának. A Reporters Without Borders nevű szervezet szerint a sajtószabadság terén Magyarország 2010-ben még a világrangsor 23. helyén állt, 2018-ra azonban a 73. helyre csúszott vissza, azaz időközben ötven ország előzte meg. Ugyanebben az időszakban a Freedom House a magyar sajtót a szabad kategóriából a részben szabad kategóriába sorolta át. A kormánypártok a média jó részének gyarmatosításával és propagandacélokra való fordításával az évtized második felére ideológiai hegemóniát vívtak ki maguknak. A pártrendszerben kialakuló centrális erőtér immár a médiarendszerben is kialakult. Az ebben a kötetben összegyűjtött írások a média feletti informális politikai ellenőrzés kialakulását, az így létrejövő patrónusi-kliensi médiarendszer működését dokumentálják különböző perspektívákból, az összehasonlító médiaelemzés (media systems theory) eszközeivel.